Skip to main content

Interviews

Pussy Riot: setting them free in song | Music | The Guardian

Alfred Hickling

It would be disappointing for a vocal work based on the trial of a dissident punk group to be anything other than a little profane. The Norwegian composer Cecilie Ore describes her choral commission for the BBC Singers as "an homage to the brave members of Pussy Riot". Rehearsals for the piece on Tuesday find the choir in discussion over the correct pronunciation of the word "fuck".

"There's a bit of a problem with clashing dialects," observes conductor Nicholas Kok. "I think we need to agree on whether it should be a northern fuck or a southern one."

Verdenspremiere på Pussy Riot–hyllest

Linn Carin Dirdal

Cecilie Ores protestsang Come to the Edge! fremføres for aller første gang på årets Huddersfield festival. Det samme gjør en helt ny versjon av hennes A. – ein skuggeopera fra 2001.

Det er kun dager igjen til Cecilie Ores korverk Come to the Edge! har verdenspremiere på Huddersfield-festivalen i England. Over en kopp te ved kjøkkenbordet i leiligheten sin i Oslo, forteller hun engasjert om utgangspunktet for verket, som er skrevet på oppdrag fra Huddersfield-festivalen og BBC Radio 3.

Cecilie Ore: En kontinuerlig, levende musikalsk tid

Hild Borchgrevink

Arne Nordheims komponistpris for 2004 ble lørdag kveld utdelt til komponisten Cecilie Ore. Selv om uttrykket deres er vidt forskjellig, er dette en komponist som deler Nordheims kjærlighet både til elektroakustikkens estetikk og til tekst som musikalsk materiale. - Jeg tror ikke noen norsk komponist er upåvirket av Arne Nordheims arbeid, sier Cecilie Ore i dette intervjuet med Ballade. - Noe av det som har satt spor hos meg, er hvordan han veldig tidlig viste at det var mulig å gi modernismen et ekspressivt uttrykk.

Lyrisk sang mot netthets

Ann Christiansen

En knyttneve. En politisk stand up-romanse. Slik omtaler komponist Cecilie Ore verket: «Who do you think you are»

Tekstene om sjikane og trusler er nå satt sammen for å fungere i en dramatisk sammenheng.
– Jeg gleder meg veldig til å gjøre det. Crash i kunsten, det trives jeg med - deilig, sier operasanger Eir Inderhaug.

«Skal jeg fortelle deg hva jeg fant i mailboksen i dag?»